donderdag 9 april 2009

Voetbalgekte

Als ik de nieuwe cultheld van Volendam Melvin Platje zie, moet ik direct aan de Mancunian Wayne Rooney denken. En als ik aan Wayne Rooney denk, moet ik denken aan het WK van 2006. Ik begaf mij die zomer voor drie maanden in Engeland en merkte aldaar dat ik de 'voetbalgekte' die we tijdens grote toernooien meemaken in Nederland, nog nooit had meegemaakt. Engeland sloeg alles.

De eerste wedstrijd van het WK speelde Engeland tegen Paraguay. Al vroeg op de dag werd de pot op grote schermen uitgezonden in het park. Ik was pas net wakker, maar de stad rook al naar verschaald bier – men was vroeg begonnen.

Rooney kon helaas niet meespelen. In april van dat jaar had hij een blessure aan zijn voet opgelopen, een middenvoetsbeentje ofzo. Toch werd hij geselecteerd, in de hoop dat hij tijdig fit zou geraken. Dit is het onderwerp van een voorbeeld dat de gekte in Engeland illustreert.

De boulevardkrant Sun volgde het herstel van de spits nauwlettend. Iedere dag opende de krant met nieuws over de sterspeler van Engeland. Rooney zou snel weer spelen, getuige een foto van Rooney bij een auto met de volgende dikke letters als onderschrift:

WAYNE Rooney stands by a car yesterday without the protective boot on his broken right foot . The crocked star clearly puts all his weight on it as he lifts a dog into the car in Liverpool. Sun doc Carol Cooper says: “It’s a great sign.”

Dit was voetbalgekte.

Geen opmerkingen: