woensdag 14 januari 2009

WAT?!

Op mijn computer doet een vriend mij het nieuws in mijn chatscherm verschijnen: Gertjan Verbeek weg. Ik schrik, oprecht: "WAT?! VERBEEK WEG?!"

Tsja, ik hield het netjes.

Beter verwoordden de vele supporters van de harde kern van Feyenoord het. Vaak gebeurt het niet dat ik het volledig eens ben met hen, maar nadat hun trainer vandaag werd weggestuurd bij de club uit Rotterdam, schreeuwden ze het treffend uit op het internet. De supporters willen Verbeek behouden, het zijn volgens hen de oudere spelers die klagen over de intensiviteit van de trainingen en de slechte communicatieve vaardigheden van Verbeek, die moeten eruit. Of "oppleuren".

Een greep uit hun reacties:

"Volgevreten miljonairs schaam jezelf, prestatie nul. Ik walg dat deze spelers zich Feyenoorder noemen."

"Nog nooit zo'n zooitje meegemaakt bij mijn club. Gooi die grote jongens er lekker uit, zoals Hofland, Makaay, Lucius etc, want die zijn hier verantwoordelijk voor."

"Jammer Gertjan, ik had het je zo gegund, maar in m'n achterhoofd wist ik dat dit niet eenvoudig zou zijn. Jij bent NIET mislukt, Feyenoord is mislukt.''

'Je was toch aan het studeren?' klinkt het naast me - een voetbalsite heeft inderdaad weinig te maken met de leerstof van mijn tentamen - en ik ben weer terug in de realiteit. Waarom vind ik het nu zo erg dat Verbeek vertrekt? Het gaat hier immers niet om mijn club. Het gaat om de 'aartsvijand', iedere vorm van onrust aldaar is welkom zou je zeggen. Toch?

Terwijl ik probeer mij weer te richten op mijn studieboeken, dwaal ik af. Het is de persoon Verbeek. Dat is het. De volgende woorden zullen u ongetwijfeld overtuigen, wat een man: de import-Fries (geboren in Deventer) is oud-bokser. Was zelfs kampioen van Twente en had een boksschool in Heerenveen. Hij bouwde eigenhandig zijn boerderij op het Friese land die hij kocht als vervallen en verlaten, zonder gas, licht en water. Hij woont er alleen, met twee katten. Verder rijdt hij motor. Maar de no-nonsense trainer heeft meer. Sinds tijden verdiept Verbeek zich namelijk in de menselijke psyche. Hij volgde lezingen en cursussen om mentale groepsprocessen beter te begrijpen.

Dat laatste kon echter niet voorkomen dat hij Feyenoord moest verlaten. Maar ja, wat is er met 'volgevreten miljonairs' te beginnen? Weet dat er in Leiden een amateurteam wacht met arme studenten, bereid om keihard te werken.

10 opmerkingen:

Anoniem zei

Geweldige timing weer. Had hem er dan voor de winterstop uitgeflikkerd. En nu Bosz ook is opgestapt maakt dat de weg vrij voor Van Hanegem, Sjakie. Past prima bij de oude garde van Feyenoord (Timmer, Lucius, De Cler, Hofland): lui, onprofessioneel en vooral overschat.

Thomas

Jochem zei

Mag ik u even verwijzen naar het prachtige 'De Coolsingel bleef leeg', eerwaarde heer Thomas?
Als er iemand is die walgt van volgevreten vedette-types dan is het Willem wel. Voor een voetbaldier als van Hanegem is het onbegrijpelijk dat sommige 'profs' niet leven voor hun sport. Precies hierom is het mis gegaan in 1995. De paralel met het heden is gemakkelijk te trekken. Zowel Verbeek als van Hanegem snappen het spelletje en zijn geliefd bij de jeugd, maar kunnen niet omgaan met spelers die gewoon gaan stappen na een smadelijke nederlaag. Mocht Willem er nu weer aan beginnen dan is dat puur uit plichtsbesef, maar ik raad hem af in die slagenkuil te gaan kamperen. Alleen een echte peoples-manager kan de zaak weer op de rails krijgen. Ik hoop dat ze het als een uitdaging zien.

Tussen twee haakjes: ik denk dat er momenteel niemand meer is die Timmer, Lucius, Hofland of de Cler overschat...

Unknown zei

Het meest treurige is dat je de ideale kandidaat (Feijenoord-hart, kroonprins der Nederlands trainersgilde, boekt momenteel succes met kleinere club) deze slangenkuil niet eens toewenst. Want iedereen zou hier in verzuipen.

Gert-Jan is welkom in Leiden zeg ik! Topsportmentaliteit is zijn 'middle-name', wat ik je brom.

Anoniem zei

Wie is dan die spreekwoordelijke peoples-manager?

Anoniem zei

@ Jochem:

Nu overschat niemand ze meer, nee. Maar toen ze binnenkwamen was Feyenoord kampioenskandidaat en de hosannastemming niet te houden. Bosz heeft Feyenoord echt op de rand van de afgrond gebracht door al het geld in oude (en bijzonder goede) spelers te pompen. Ik hoop oprecht voor Feyenoord dat een van de jeugdspelers ze een financiele klapper oplevert. Pech dat De Guzman weer geblesseerd is geraakt. Die loopt straks transfervrij de deur uit in 2010.

En wat Van Hanegem betreft heb je wel deels gelijk. Hij zal zich zeker ergeren aan volgevreten vedetten. Helaas is Van Hanegem als trainer ook niet de meest professioneel ingestelde man. Ik denk dat de oudjes van de spelersgroep hem er maar al te graag bij hebben als trainer.

Anoniem zei

'Bijzonder goede' moet natuurlijk 'NIET bijzonder goede' zijn.

@ Koen (ik neem aan dat jij het bent)

Wie die spreekwoordelijke people-manager moet zijn, dat lijkt me duidelijk: Don Leo

Anoniem zei

Daar zegt u louter zinnige dingen, heer Thomas.

Alleen: De Guzman gaat wel worden verkocht, maar hij levert na een seizoen op non-actief natuurlijk veel en veel minder op.

Ik lees dat Willem al openlijk solliciteert. Het tekent de betrokkenheid van de beste man, maar ook zijn onvermogen zichzelf en de situatie bij Feyenoord in te schatten. Ik denk niet dat Feyenoord erop ingaat. Don Leo is wat mij betreft inderdaad de beste optie van de namen die nu genoemd zijn. Laat Been nog even wachten tot de ergste storm is geluwd.

Jochem

Anoniem zei

Ik zou het inderdaad in ieder geval doodzonde vinden als Been er nu instapt. Denk eerlijk gezegd dat hij zelf ook liever in de zomer aan deze zware klus begint.

Ik weet het niet met De Guzman. Feyenoord zal nu moeten inbinden, want men probeerde hem afgelopen zomer al voor voor geld te verpatsen. Lukte niet. Vervolgens is ie dit seizoen alleen maar geschorst en geblesseerd geweest en is er straks weer een contractjaar verlopen. Krijg je niet meer dan 6 miljoen voor, denk ik.

Over Van Hanegem. Uit de Telegraaf:


___________________________
Van Hanegem: Verbeek ouderwets Van onze Telesportredactie

Gertjan Verbeek
ROTTERDAM - Willem van Hanegem heeft felle kritiek geleverd op Gertjan Verbeek, die woensdag door Feyenoord op non-actief werd gesteld.

“Als trainer moet je niet alleen ouderwets, maar ook flexibel zijn", zei 'De Kromme' in een programma van Radio 538. "Het kan niet zo zijn dat een jongen van 18 jaar hetzelfde moet doen als een speler van 31. Daar zit bijna een voetballeven tussen. Op sommige momenten moet je daar rekening mee houden, dat is toch heel normaal?”

Van Hanegem bood vervolgens zijn hulp aan Feyenoord aan. De onlangs oefenmeester van FC Utrecht wil voor de rest van het seizoen als tussenpaus fungeren, waarna hij NEC-coach Mario Been als ideale opvolger ziet.
____________________


Uh, flexibel in de zin van 'pas ik door dat gat in het hek' of flexibel in de zin van 'ik heb geen in persconferenties'? Wat een lachertje.


Tot slot nog even over de spelers. Wat een achterbakse klootzakken zijn die oudjes als het volgende bericht van het weliswaar niet al te betrouwbare v-bal waar is, zeg. Bah:

________________________________
Feyenoord spelers logen over ontslagDoor pieter op 15-01-2009 om 14:30
De Feyenoord selectie heeft zelf met journalisten van het AD gebeld, om te vertellen dat Verbeek ontslagen was. Toen dit gebeurde was Verbeek nog lang niet ontslagen. Toen de krant het nieuws op internet zette, verspreide het bericht zich zo snel dat het bestuur met de rug tegen de muur kwam.

Dit heeft Giovanni van Bronckhorst toegegeven. De aanvoerder was aanwezig op de persconferentie en sprak daarna met RTV Rijnmond. Tegenover die zender vertelde hij dat het verhaal klopt. De spelers brachten dus de leugen naar buiten dat Verbeek ontslagen was. Ze hoopten hiermee dat het bestuur het bericht zou volgen. Van Bronckhorst liet weten het gebeuren te betreuren. Vanmiddag zal het gesprek te zien zijn op RTV Rijnmond en te horen op Radio Rijnmond. Daar spreekt 'Gio' openhartig over de crisis bij Feyenoord.
__________________________________

Sowieso bizar dat die jongens zoveel macht hebben. Ze hebben zelfs de Technisch Directeur nog net niet hoogstpersoonlijk De Kuip uit geschopt. Maar goed, voor de spelersgroep is dit een verlies/verlies situatie. Winnen ze zonder Verbeek dan lijkt het alsof ze de boel hiervoor bewust hebben lopen saboteren. Verliezen ze ook zonder Verbeek, dan hebben ze zichzelf voor lul gezet door de wanprestaties op de trainer af te schuiven. De supporters staan achter Verbeek. De enige juiste oplossing was het wegsnijden van die oude rotten. Gewoon beginnen bij Lucius, De Cler, Hofland en Timmer en dan maar zien hoe ver je komt.

Sjaak zei

Been is inderdaad de ideale opvolger, maar zoals gezegd: op dit moment krijgt niemand die groep écht aan de praat.
Daar komt nog bij dat NEC loyaal is geweest naar Been toen het slecht ging bij NEC, dan zal hij nu wat terug moeten doen, of ben ik dan erg naïef?

Anoniem zei

Het is waar inderdaad Thomas. Kijk maar op www.rijnmond.nl. Twintig jaar mediatraining helpt geen moer als je zoiets goed moet praten. Hij zou minstens zijn aanvoerdersband in moeten leveren, en anders z'n contract. Het is net zo goed een steek in zijn eigen rug, want hij zit daar in dat overleg met de directie. De gezagsverhoudingen zijn in ieder geval volkomen scheef gegroeid.

Ik denk dat het erg, heel erg ongezellig gaat worden de komende tijd.