zondag 26 september 2010

Doppelgänger doelpunt

Dat doelpunten niet uniek zijn, bewijzen ze op de Italiaanse televisie wekelijks. In het overzicht van de Italiaanse Studio Sport speelt een oud herenteam iedere zondag de mooiste doelpunten van dat weekend na. Dit om de kijker te bedienen, zonder in te breken in de rechten van het originele beeldmateriaal. In een dubbelrol van acteur en voetballer worden eerst de beelden goed bekeken en daarna, met veel gevoel voor detail, de doelpunten nagespeeld.

Het is de 87e minuut van onze wedstrijd. De stand is 7-5, een doorsnee tussenstand voor het niveau waarop wij spelen. Voor het eerst in de wedstrijd hebben we een comfortabele marge van twee doelpunten, en de wedstrijd voelt beslist. In niets lijkt deze wedstrijd op de derde groepswedstrijd van het Nederlands elftal tijdens het EK ’88. Wij spelen een onbeduidende pot in de vierde klasse reserve en de wedstrijd is na 86 minuten voetballen twaalf doelpunten rijker. Het Nederlands elftal speelde in ’88 tegen Ierland en stond vlak voor tijd nog op 0-0, een stand waarmee Nederland vroegtijdig het toernooi zou moeten verlaten...

Nog één keer zetten wij aan in de wedstrijd; de aanval gaat over rechts en ik kies positie bij de tweede paal. Met veel effect wordt de voorzet gegeven. Het effect draait de bal van het doel af, ogenschijnlijk buiten mijn bereik. Ik doe twee stappen terug en spring met uiterste krachtsinspanning om de bal toch te koppen: terugleggen bij de eerste paal lijkt het maximaal haalbare. Ik raak de bal half. Het effect van de voorzet wordt overgenomen in de kopbal en na een stuit verlegt de bal zijn koers richting doel. De keeper is geklopt en bal verdwijnt in het net.

Even voel ik mij Wim Kieft die een belangrijk doelpunt heeft gemaakt, maar dan realiseer ik mij dat eigenlijk een B-acteur ben die zo kan solliciteren voor de Italiaanse Studio Sport.

Door: Rolf Bremmer

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Mooi commentaar bij video.

Eveline van Rijswijk zei

Haha, mooi verwoord Rolf!