zondag 15 mei 2011

Dakloos

Een grote man met een grote snor draagt een grote doos met groene shirtjes. Hij lacht, en terecht, want het is een mooie dag. Hij heeft de organisatie van de Dutch Homeless Cup geholpen, althans de halve finale vandaag in Leiden. Net is in de laatste wedstrijd van de dag het team uit Eindhoven finaal afgedroogd door een stel baltovenaars uit Den Haag. Niet zo gek ook, het team uit Den Haag is titelverdediger en vertegenwoordigde Nederland vorig jaar al op het WK voor dak- en thuislozen, toen in Rio de Janeiro. Ik denk dat ze dit jaar weer gaan winnen, dan mogen ze naar Parijs. Mooi, maar misschien is als je dakloos bent elke stad wel hetzelfde, ik weet het niet.

De man met de snor heb ik niet zien voetballen, maar ik denk dat hij wel dakloos is, hij heeft zo'n blik in zijn ogen. Hij komt uit Irak of die omgeving denk ik, al kan ik er volledig naastzitten. Je hoort altijd van die verhalen van asielzoekers die in hun eigen land chirurg waren en nu een schoolplein vegen. Misschien was deze man ook wel iets belangrijks, en helpt ie nu wat met shirtjes dragen. Hij lijkt er niet onder te lijden. Ik denk eens na over mijn eigen werk, en hoe ik ook altijd nog in het Leiden van Irak een voetbaltoernooi kan helpen organiseren.

Een geruststellende gedachte.

Geen opmerkingen: