maandag 22 september 2008

Buiten het voetbal

Aardige man wel, mijn tegenstander van zondag. Hij deelde af en toe eens een complimentje uit ('knap binnengehouden zeg') en dat maak je toch niet vaak mee. Ik ben benieuwd wat hij doet in het dagelijks leven. Misschien is hij geschiedenisleraar, of groenteman. Of fabrieksdirecteur. Ik denk niet dat hij iets met computers doet, maar het zou natuurlijk best kunnen.

Eigenlijk wil ik van elke tegenstander alles weten: wat zijn favoriete club is, hoe zijn vrouw eruit ziet, of zijn kinderen ook op voetbal zitten en of hij dan elke zaterdag langs de lijn loopt te schreeuwen. Meestal is er tijdens de wedstrijd vrij weinig tijd om dit soort informatie uit te wisselen en dat vind ik erg jammer. Het zou daarom een goed idee zijn als beide teams na de wedstrijd samen een biertje zouden drinken, iets dat helaas weinig gebeurt.

De verscheidenheid aan tegenstanders is een groot klein genoegen van het amateurvoetbal en tevens een opvallend verschil met het profvoetbal. Bij profvoetballers heeft elke tegenstander hetzelfde beroep, namelijk professioneel voetballer. Ook zijn er andere overeenkomsten, zoals de beschikking over veel geld, het Playstationen als belangrijkste hobby en het op jonge leeftijd trouwen en kinderen krijgen. Voor de voetbalvolger is deze uniformiteit saai. Daarom is het extra leuk om te horen als een voetballer ineens medicijnen gestudeerd blijkt te hebben of als hobby ontzettend dure Japanse karpers verzorgt.

Ik wil deze gelegenheid dan ook aangrijpen om Evert ten Napel en consorten op te roepen zoveel mogelijk niet-voetbalgerelateerde informatie over spelers te vermelden. Laat ons weten wie er van schilderen houdt of graag Indisch eet, wie er zes broers en zussen heeft of zijn vijfde auto heeft aangeschaft. Maak mensen van die jongens.

6 opmerkingen:

Vincent zei

Een biertje voor wie weet welke voetballers respectievelijk medicijnen studeerde (en afrondde!) en Koi-karpers fokte.

Unknown zei

Helaas, als ik google op 'Karper Medicijnen Voetballer' kom ik weer op deze site terecht. Ik dacht nog wel slim een klein biertje te scoren! Berry

Vincent zei

Mijn zin is wat krom, maar het zijn dus twee verschillende spelers..

Rolf zei

Mooi stuk Vincent,

Erg herkenbaar. Ik wil ook alles van de tegenstander weten. Om antwoord te geven op je vraag Arjan de Zeeuw heeft geneeskunde gestudeerd (oa Porthsmouth en Wigan). Het antwoord op de karpers moet ik je schuldig blijven.

Sjaak zei

Rolf heeft het juiste antwoord gegeven op een deel van de vraag. Een heel klein biertje dus voor hem met de redactie van Voetwerk. Je hoort van ons!

Unknown zei

Henk Vos?
Wel stiekem gegoogled
Trouwens afgelopen zondag een mooie achtergrond van Bas Dost
Hij houdt van sla en is met zijn voortand in het net blijven hangen