donderdag 16 april 2009

Mysterie

Het is een hoogst merkwaardig sms-je, zeker voor een dinsdagochtend een jaar geleden.

-'Pahlplatz'

Het komt van een vriend die ik soms spreek maar niet vaak. Meestal gaat het over voetbal, maar ik kan me niet herinneren dat de oud-voetballer van Twente, PSV en Heerenveen ooit voorbij is gekomen. Ik stuur een bericht terug:

-'?'

De reactie laat niet lang op zich wachten.

-'Fräser Kiprich Musampa'

Dit wordt er niet veel duidelijker op. Waarom word ik bestookt met middelmatige voetballers uit de jaren '90? Ik besluit het duidelijker te vragen.

-'WAAROM DOE JE DIT?'

-'Omdat het kan, er staan allerlei toffe spelers in je T9' is het antwoord. T9 is het woordenboek van je mobiele telefoon.

Juist. Dit moet ik uitproberen. De proef gaat op de som met enkele Ajax-aanvallers.

'Overmars, Kluivert, Litmanen', check, check, check. Iets exotischer dan maar.

'Machlas, Arveladze' , check, check. Hmm.

'Babangida, Oliseh'. Wow.

Dit is ongelofelijk. Waarom is dit? Wie zit hier achter? Wie maakt überhaupt die woordenboeken? Dit komt duidelijk niet uit de Van Dale. Is dit een hobbyende medewerker van een telecombedrijf geweest? Heeft de spelersvakbond zich sterkgemaakt? Waarom zijn het alleen spelers uit de jaren '90? Ibrahimovic en Ronaldinho zijn nergens te bekennen, Sjaak Swart en Coen Moulijn ook niet. Waarom staat Petrovic er wel in, maar Popescu niet? Vragen die een antwoord verdienen. Wie het weet mag het zeggen, maar dit is het mooiste mysterie van Nederland.