vrijdag 3 april 2009

Van de scout: is het niveau van de Eredivisie nu echt zo laag?

Kijkend naar het gemiddelde niveau van de Eredivisie maak ik me inderdaad zorgen. We dalen steeds meer af naar het niveau van de Scandinavische competities. Veel strijd, beuken, rossen, lange halen naar voren, afvallende -en tweede ballen en maar weinig positiespel, techniek en tactisch vernuft. Dit is in mijn ogen ook af te zien aan het grote aantal Scandinaviërs dat zo meebalt in de Eredivisie en waar binnen no time ook een ontzettende hype over ontstaat. Ik kan mij de eerste reacties nog herinneren na het debuut van Andreas Granqvist bij FC Groningen. Een knappe goal, waarbij hij erg slecht werd verdedigd, en de hosannastemming was door geen enkele redelijkheid meer te remmen. FC Groningen had wederom een pareltje binnengehaald, zo was de algemene tendens.

Inmiddels is iedereen er volgens mij wel achter dat het hier gaat om een houten klaas en een zeer modale verdediger, maar zo gaat het dus heel vaak in Nederland. De technische jongens met veel talent zijn te frivool, te lastig, te onberekenbaar, te lui, etc, terwijl de noordelijke clubs in eerste instantie schijnbaar de ene geweldige beuker (met fris koppie, welteverstaan) na de andere contracteren. Ik doe daar niet aan mee en denk dat het dus allemaal wel meevalt met die geweldige scouting bij de Nederlandse B.V.O.'s. Bij Ajax worden de scouts genegeerd en is de boel onprofessioneel georganiseerd, bij Feyenoord is er geen geld, bij PSV teerde men hevig op een niet nader te noemen netwerk, bij Groningen is er in de afgelopen jaren nog geen enkele speler doorgestoten naar een absolute topclub en bij Heerenveen haalt men ieder jaar zo'n karrevracht spelers dat er wel iets goeds tussen móét zitten.

Toegegeven, het scoutingsbeleid heeft clubs als Groningen en met name Heerenveen financieel gezien geen windeieren gelegd, maar ik weet zeker dat er schande van gesproken zou worden als de scouting van Ajax of PSV aan was komen zetten met spelers als Stenman, Granqvist, Popov en Kopic. Bij Heerenveen zie ik vooral ontzettend veel miskopen (als ik u het lijstje aankopen van de afgelopen jaren laat zien zou u zich kapot schrikken), aardig wat spelers die voldoen en af en toe een voltreffer. Zo bijzonder is het dus allemaal niet, maar op de een of andere manier worden die frisse Scandinaviërs de norm en lijken de meeste Nederlandse ploegen zich daaraan aan te passen. Ik kijk met een schuin oog maar huiverend toe, terwijl ik in de Champions League vijfentwintig Zuid-Amerikanen en slechts twee Scandinaviërs aan de aftrap zie verschijnen. Doe mij maar de Argentijnse tango of de Braziliaanse samba.

De Scout

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik ben wel benieuwd naar dat lijstje...

Anoniem zei

Ik zou het lijstje ook wel graag willen zien. maar plaats dan ook even een lijstje van de andere clubs..