maandag 27 april 2009

Observaties van een gelegenheidssupporter

Zoek aansluiting bij de succesvollen, desnoods krampachtig. Het kampioenschap van de club in mijn eigenlijke thuisstad bood daarvoor een goede gelegenheid. Ik zette een kartonnen kampioensschaal op en was een dag lang bereid te doen alsof voetbal en blijdschap iets met elkaar te maken hebben. Enkele korte observaties.

We kijken eerst op groot scherm voetballen in het café waar we al jaren komen. Ik ben met twee vrienden. De één heeft al jaren een AZ-seizoenskaart en de ander had die ook jaren, tot dit seizoen, waar ik smakelijk om kan lachen. Maar hij is eigenlijk toch voor Ajax.

Het zit vol met volksbourgeoisie van het verlopen soort. Het is rood-wit tegen zwart. Zwart verliest bijna. Maar het maakt allemaal niet uit. Zwart, normaal rood, is al kampioen.

‘Retteketet,’ roepen de mensen in het café waar we al jaren komen als de wedstrijd is afgelopen. Het is tijd om hier weg te gaan.

Op straat horen we Bertje Doperwtje. Bertje Doperwtje is een Alkmaarse held. Ik zat bij zijn dochter in de klas. Ik vind het belangrijk in dit stukje mijn binding met de regio te benadrukken. Bertje heeft voor de gelegenheid ‘AZ kampioen, daar is niets meer aan te doen’ (luister hier) geschreven. Hier roepen de mensen weer ‘retteketet’. Dat moet van Bertje. Het liefst met lange uithalen en heel hard.

Op zich willen mijn vrienden wel retteketet roepen, maar besmuikt, en als ze dat gedaan hebben, kijken ze om zich heen of niemand het heeft gezien. Mijn vrienden zijn beschaafde mensen. We beklimmen een parkeergarage. Deze poging het ‘geretteketet’ te ontstijgen heb ik achteraf zeer gewaardeerd.

Naast me wil een man van een jaar of vijfenzestig een foto maken van de boot, die voorbij vaart. Een vader van een jaar of vijfenveertig duwt hem, want de man van de foto dringt voor. ‘Doe rustig, pappa,’ zegt het kind van de vader van een jaar of vijfenveertig. Ze is een jaar of zes.

Mijn vrienden roepen ondertussen ‘kampioenen’ naar de boot, en zwaaien.

Trainer Louis propt een bitterbal in zijn mond.

Onder ons stort een bushokje in. Twee gewonden.

Door Deru

Geen opmerkingen: