zondag 24 oktober 2010

Too big to fail

'Too big to fail'. Deze term wordt gebruikt om financiële instellingen aan te duiden die zó belangrijk zijn voor het algehele financiële systeem dat het 'omvallen' van deze instellingen het voortbestaan van het hele systeem in gevaar zou brengen. Daarom zou de overheid deze instellingen te allen tijde moeten redden. Onbewust had ik altijd het gevoel dat dit ook gold voor de grootste voetbalclubs. Een slecht jaar, ok. Tien slechte jaren, kan ook nog. Maar ophouden te bestaan? Dit leek me altijd onmogelijk. Deze clubs zijn toch een cruciaal onderdeel van onze samenleving? Voor grote hoeveelheden mensen zijn ze een belangrijk deel van hun leven. Voor mijn gevoel zou alleen de collectieve wil van die mensen al genoeg moeten zijn om zo'n club in leven te houden.

Na het 10-0 verlies van Feyenoord tegen PSV surf ik wat rond. De Feyenoord-website is uit de lucht. 'Been stelt zijn positie ter discussie' zegt Radio Rijnmond. Op de fora en in de comments van de voetbalwebsites weten de Feyenoorders het echt niet meer. 'Revolutie!' roepen sommigen, en 'alle spelers eruit!'. Vanavond zal het wel weer onrustig zijn bij De Kuip. Maar wat kan het Feyenoord-bestuur doen? Niemand lijkt te geloven dat een nieuwe trainer echt zal helpen, en geld voor spelers is er niet. 'Hier zijn geen woorden voor en daden blijven uit' lees ik op Twitter. Dat is dan wel weer poëtisch. 'De stekker eruit. Falliet verklaren die hap.' schrijft zelfs een Feyenoorder.

Tim de Cler is de enige Feyenoorder die voor de camera verschijnt. 'Hier zijn geen woorden voor' en 'ik heb dit nog nooit meegemaakt' is het enige dat hij uit kan brengen.

Dit heb ik nog nooit meegemaakt. Dat hadden de bestuurders van de mega-banken ook niet, maar ten onder gingen ze toch. Ik hoop dat Feyenoord echt too big to fail is, want ik meen het echt, een Eredivisie zonder Feyenoord is de Eredivisie niet meer.

Geen opmerkingen: