donderdag 18 november 2010

Goals

Op de website van de FIFA kun je stemmen voor de Puskás Award, de prijs voor de mooiste goal van het jaar. Inmiddels zijn er campagnes opgestart om Giovanni van Bronckhorst te laten winnen, maar ik vind die van Matthew Burrows het mooist, uit de Noord-Ierse competitie. Sowieso vind ik het mooi dat er goals uit obscure competities zijn genomineerd, en het zet ook aan het denken: welk een oneindige hoeveelheid wondergoals zijn er al gemaakt die niet op camera staan? Hoeveel procent van de wereldwijde wedstrijden wordt uberhaupt gefilmd? Als het 0,1% is zou ik het al veel vinden. Nou lopen de beste voetballers natuurlijk het grootste risico om de mooiste doelpunten te maken, maar toch, voetbal is ook wel weer zo democratisch dat ook op de laagste niveau's met enige regelmaat wonderen gebeuren. Zo speelde ik eens in een studenten-zaalvoetbal-competitie, waar iemand er in slaagde om, terwijl hij op de keeper afrende, zo'n - hoe heet dat eigenlijk? - opwippertje over zichzelf en de keeper heen te maken (zoals in dit filmpje dus, maar dan over de keeper). Dat heb ik op TV dus nog nooit gezien. Voetballers van Nederland, wat is de mooiste goal die jullie ooit op het amateurveld zagen?

9 opmerkingen:

Roel zei

Die goal van Linus HALLENIUS :O

De laatste mooie goal die ik heb gezien is toch wel van ene S Baars. Schot van 20 a 30 meter. Strak binnenkant paal!

EW zei

ik herinner me nog steeds die goal van Ber (Foreholte uit) 3 jaar geleden. Met de rug naar de goal bij de middencirkel. Hoge bal, 3 keer controleren (in de lucht) draaien en een supermooie lob!
Overigens weet je nu al dat Messi gaat winnen.

Sjaak zei

Die van Ber herinner ik me heel anders, das ook een mooi verschijnsel. Maar wel als een van de mooiste uit ons amateurteam.

Trouwens, hoe die Van Persie reageert op die goal van Van Bronckhorst. Alleen een vingertje...
Dan explodeer je toch, als je teammaat zo'n pegel er in knalt! Zeker op een WK.

Gerhard zei

Misschien is dit wel het meest bizarre (amateur) doelpunt ooit, en verdient daarom zeker een nominatie:

http://www.youtube.com/watch?v=stsxK2s24Zs&playnext=1&list=PL4BA76A41F3C6BCCB&index=13

Ik kan dit doelpunt over en over blijven bekijken. De bal is trouwens de 16m uit geweest, dat kan je zien aan hoe de spelers naar de bal kijken, maar is het ook een geldig doelpunt? En bizar dat de spits het doelpunt claimt door hard te gaan juichen. Daar kan Van Persie, volgens Sjaak, nog wat van leren!

Maarten zei

Volgens mij heb je hem wat aangedikt in je herinnering Ellie. Ik controleerde de bal verkeerd op 25m van de goal, haalde hem kort om en volleerde hem toen netjes in de goal ja. Maar drie keer en vanaf de middencirkel is iets te veel eer.

Qua mooie goals had ik vroeger een teamgenoot die elke wedstrijd een bycicle kick probeerde. Lukte elk seizoen wel een keer.

Sjaak zei

@Gerhard Haha. Die is geweldig. Zeker een plek in de top 3, wat mij betreft!

Geldig? Lijkt me wel. Je mag volgens de regels ook vanaf de aftrap scoren.

Vincent zei

Toch niet. Uit de 'Spelregels Veldvoetbal' van de KNVB: "Vanuit een doelschop kan rechtstreeks worden gescoord, echter alleen in het doel
van de tegenpartij." De doeltrap moet worden overgenomen, denk ik. Ik heb ook wel eens iemand horen beweren dat er in dit geval een corner voor de tegenpartij wordt gegeven.

Bladje zei

Volgens mij is het een corner inderdaad. Zelfde als dat je een ingooi rechtstreeks in je eigen doel gooit, zoals hier:

http://www.youtube.com/watch?v=3ahl2CswTTQ

Omdat de keeper de bal niet raakt, had de goal niet mogen tellen.

Gerhard zei

@vincent en bladje, volgens mij hebben jullie gelijk ja. Fantastisch trouwens die inworp die in eigen goal gaat!