maandag 6 december 2010

Bedankt schat

Ik had weinig aandacht voor het voetbal dit weekeinde, en ik vroeg me af hoe het kwam. Mijn eerste gedachte was dat het te maken had met de uitzonderlijk middelmatige prestaties van mijn eigen club. Op zich een goede mogelijkheid, maar ook het andere voetbal interesseerde me minder dan normaal. Ik keek nog wel op de websites met uitslagen, maar dat ik de zondagse samenvattingen niet kon zien irriteerde me minder dan anders. Ook bij de buitenlandse resultaten haalde ik mijn schouders op.

Was het dan een algehele desillusie, de intrede van een definitief totaalcynisme na de doordeweekse poppenkast van de selectie van de WK's van 2018 en 2022? Misschien legde ik me nu neer bij de uiteindelijke overwinning van Het Moderne Voetbal, zoals dat heet.

Ik denk, en hoop, dat het iets anders was. Op Twitter werd het uitstekend verwoord: FC Barcelona heeft zojuist de eindbaas verslagen en het spel Voetbal uitgespeeld. Dat is het precies. Barcelona heeft namens de mondiale voetbalgemeenschap het Voetbal uitgespeeld, en een spel dat je net hebt uitgespeeld is automatisch tijdelijk minder leuk.

Ergens anders werd het voetbal van de Catalanen 'orgastisch' genoemd, en dat maakt het eigenlijk nog duidelijker. Als je net bent klaargekomen, heb je gewoon even geen zin meer.

De voetbalwereld ligt momenteel even rustig een sigaretje te roken.

Geen opmerkingen: