dinsdag 14 december 2010

'Ik ben niet boos, maar wel teleurgesteld'

Afgelopen zaterdag, nadat AZ van Groningen had verloren, moest Gertjan Verbeek (AZ) lang wachten voordat Pieter Huistra (Groningen) op de persconferentie verscheen. Toen hij geen zin meer had om te wachten, vroeg hij zelf maar of er nog vragen waren. Toen Huistra en de Groningse perschef eenmaal waren gearriveerd en ook mee wilden doen, hield Verbeek het voor gezien en liep weg. 'Schandalig', sprak Huistra. Tja. Het is vervelend om lang te moeten wachten, zeker als je verloren hebt en nog van Groningen naar Alkmaar moet. Oke, het is niet zo beleefd om op deze manier weg te lopen. Maar schandalig? Misschien wat overdreven.

Je zou denken dat niemand op de wereld er behoefte aan heeft om dit wederzijdse gesputter groter te maken dan het is. Niemand? Nee, één klein groepje mensen wil dit wel, namelijk de directie van AZ. Zij hebben 'een boze mail' gestuurd naar de directie van FC Groningen en nu gaan de beide partijen eind deze week 'om de tafel zitten'. Hoe zou zo'n mail eruit zien?

Geachte heer Nijland, beste Hans,

We zijn allebei directeur van een mooie club. AZ kent de laatste jaren enorme successen, en Groningen doet vaak ook erg aardig mee. Samen strijden tegen die poenerige clubs uit de 'traditionele top 3', dat is toch eigenlijk het mooiste wat er is? Ik dacht altijd dat onze clubs daarin toch een soort lotsverbondenheid kenden. Natuurlijk, ik weet net zo goed als jij dat we in het verleden wel eens wat onenigheid hebben gekend, maar het wekelijkse crisisberaad heeft ons daar toen uiteindelijk goed doorheen geholpen.

Nu dacht ik echter dat we eindelijk in rustig vaarwater gekomen waren, en dan gebeurt er dit weekend iets waar ik al twee dagen niet van kan slapen, ik zeg het maar eerlijk. Ik ben eigenlijk niet eens boos, maar wel teleurgesteld. Ik weet dat jullie gewonnen hadden, maar is dat dan niet genoeg? Moet je dan echt Gertjan 15, 20 minuten laten wachten? Is dat een manier om met je gasten om te gaan?

Maar dat is nog niet eens het ergste. Als Gertjan dan, en dat is zijn goed recht, uiteindelijk besluit weg te gaan, dan wordt er door "meneer Huistra" een beeld van hem geschetst alsof HIJ de botte hork is. Ik vind dat zó gemeen! Terwijl "meneer Huistra" hem nota bene zélf zolang in zijn sop laat gaarkoken. En ik heb niet de indruk dat de directie van FC Groningen er ook maar iets aan heeft gedaan om dit onzuivere beeld bij te stellen.

Ik hoop, en dat hoop ik echt, dat we eens even goed met elkaar hierover kunnen praten. Kunnen we nog deze week om de tafel gaan zitten? Dan praten we het uit, net als een paar jaar geleden. Dan spreken we weer af in dat gezellige wegrestaurant bij Leeuwarden, net als toen. Ik betaal je koffie wel. Ik hoop op een spoedige reactie, zodat we snel weer normaal verder kunnen.

Met vriendelijke groet,


Toon Gerbrands
Algemeen-directeur AZ

1 opmerking:

Thomas zei

Lekker kneuterig is het allemaal wel, maar het was vooral gewoon onbeleefd van Huistra en de perschef van Groningen. De afspraak is dat je 25 minuten na de wedstrijd de persconferentie geeft, maar Huistra ging eerst z'n eigen zegetocht langs de media maken. Die perschef zag je ook een beetje beteuteld kijken, terwijl Huistra onterecht nog een grote mond opzette.